Jedmym z elementów wyrabiania gotowości do czytania jest wyróżnianie, rozpoznawanie i powtarzanie głosek (samogłosek i spółgłosek).
SCENARIUSZ ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH DLA DZIECI SZEŚCIOLETNICH
Temat: Utrwalenie znajomości spółgłosek. Nabywanie umiejętności czytania wyrazów oraz uzupełnianie ich o brakujące literki: k, r, t, m, s.
1. Słuchowe różnicowanie samogłosek w wyrazach – ćwiczenie analizy i pamięci słuchowej, ćwiczenie koordynacji słuchowo-ruchowej. Nauczycielka pokazuje obrazek i mówi jego nazwę. Po każdym wyrazie dziecko stuka ołówkiem w stół tyle razy, ile wyróżniło samogłosek. Następnie dziecko wyszukuje odpowiedni napis do obrazka i zaznacza na nim czerwoną kredką samogłoski. 2. Eliminowanie samogłosek w zestawach literowych – kształcenie percepcji i koordynacji wzrokowo-ruchowej, utrwalenie obrazu graficznego spółgłosek. Dziecko wykreśla samogłoski czerwoną kredką w eliminatce. Ustala, że pozostałe litery to spółgłoski. 3. Zabawa ruchowa: Taniec samogłosek i spółgłosek – usprawnianie funkcji słuchowo-wzrokowo-ruchowej, utrwalenie poznanych liter. Nauczycielka zawiesza na tablicy cegiełkę czerwoną (samogłoski) i niebieską (spółgłoski) a na stoliku układa kartoniki z literkami poznanymi przez dziecko. Zadaniem dziecka jest w czasie spokojnej muzyki wybrać samogłoski a w czasie szybkiej i skocznej spółgłoski. Dziecko tworzy rząd samogłosek i spółgłosek. 4. Uzupełnianie napisów do obrazków samogłoskami. Nabywanie umiejętności czytania obrazów – kształcenie analizy i syntezy wzrokow-słuchowej, rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej. Dziecko ogląda obrazek, nazywa znajdujące się na nimzwierzę a następnie uzupełnia pod obrazkiem napis wybraną spółgłoską: k, r, t, m, s. Odczytuje ułożony napis. 5. Dyktando graficzne – ćwiczenie koncentracji uwagi, orientacji przestrzennej, kształcenie koordynacji słuchowo-wzrokowo-słuchowej. Dziecko prowadzi linie na papierze kratkowym wg poleceń nauczycielki. Układa schemat napisu do obrazka z cegiełek białych i kolorowych. Następnie układa nazwę zwierzęcia z przygotowanych liter i ją odczytuje. 6. Zakończenie i zadanie pracy domowej – budzenie motywacji do pracy, kształcenie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej, rozwijanie myślenia twórczego. Nauczycielka sprawdza poprawność wykonania pracy. Chwali dziecko i wręcza nagrodę. Dziecko ma rozwiązać rebusy wyrazowe, zmienić w wyrazie jedną samogłoskę na drugą i odczytać nowe wyrazy. Opracowała: Małgorzata Perkowska
|